Le corpus francophone a été constitué, pour cette première version, à partir des articles publiés dans la revue Recherches en didactique des mathématiques. Il sera complété par la récolte de définitions dans la collection associée et les actes d'écoles d'étés. Toutes autres contributions sont bienvenues soit sous la forme de commentaires à la suite des définitions, soit sous la forme de nouvelles définitions (voir l'encadré ci-contre).

This first version is mainly the result of a reading of the journal Recherches en didactique des mathématiques. English translation are added based on what is available in books and journals. Contributions are welcome either as comments to the posts or as suugestion (see the frame on the right hand side).
[Draft of the English version]

Esta primera versión es esencialmente el resultado de una lectura de la revista Recherches en didactique des mathématiques. Se complementará con las traducciones publicadas en libros y revistas. Las contribuciones son bienvenidas, ya sea como comentarios siguientes definiciones, ya sea como nuevas definiciones (ver cuadro aquí-contra).

Nicolas Balacheff, CNRS, LIG Grenoble

Dictionnaire de didactique, English references

[lien vers les références francophones]

Brousseau G. (1992) Didactique: what it can do for the teacher. In: Douady R., Mercier A. (eds) Research in didactique of mathematics. Selected papers (pp.7-39). Grenoble : La Pensée Sauvage. [abstract]
Brousseau G. (1997) Theory of didactical situations in mathematics. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers [abstract]
Brousseau G., Brousseau N., Warfield V. (2014) Teaching fractions through situations: a fundamental experiment.  Dordrecht: Springer [abstract]
Brousseau G., Otte M. (1991) The fragility of knowledge. In: Bishop A. J., Mellin-Olsen S., van Dormolen J. (eds.) Mathematical knowledge: its growth through teaching (pp.13-36). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher. [abstract]
Chevallard Y. (1992) Fundamental concepts in didactics: perspectives provided by an anthropological approach. In: Douady R., Mercier A. (eds) Research in didactique of mathematics. Selected papers (pp.131-167). Grenoble : La Pensée Sauvage. [abstract]
Douady R. (1985) The interplay between different settings. Tool-Object dialectic in the extendsion of mathematical ability. In: Streefland L. (ed.) Proceedings of the ninth international conference for the psychology of mathematics education - Vol.II (pp.33-52). The Netherland: State University of Utrecht. [PME proceedings]
Douady R. (1991) Tool, object, setting, window: elements for analysing and constructing didactical situations in mathematics. In: Bishop A. J., Mellin-Olsen S., van Dormolen J. (eds.) Mathematical knowledge: its growth through teaching (pp.109-130). Dordrecht: Kluwer Academic Publisher. [abstract]
Pepin B., Gueudet G., Trouche L. (2013) Re-sourcing teacher work and interaction: new perspectives on resource design, use and teacher collaboration. ZDM - The International Journal on Mathematics Education 45, 929-943. [pdf]

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire