Les contributions sont bienvenues soit sous la forme de commentaires à la suite des définitions, soit sous la forme de nouvelles définitions (voir l'encadré ci-contre).

Contributions are welcome either as comments to the posts or as suugestion (see the frame on the right hand side).
[Draft of the English version]

Las contribuciones son bienvenidas, ya sea como comentarios siguientes definiciones, ya sea como nuevas definiciones (ver cuadro aquí-contra).

Nicolas Balacheff, CNRS, LIG Grenoble

2012/09/12

Ressource

"Nous conférons à ce terme de ressource une acception très large : un manuel scolaire, les programmes officiels, un logiciel, un site Web peuvent être, bien entendu, des ressources pour le professeur. Néanmoins une copie d'élève, un conseil donné par un collègue... constituent également des ressources, au sens attribué à ce terme par (Adler, 2000) : ce qui re-source l'activité et le développement professionnel des professeurs." (Gueudet et Trouche 2011 p. 147)

Adler, J. (2000). Conceptualising resources as a theme for teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 3, 205-224 

• English: Resource -- Mathematics teaching resource
"We define mathematics teaching resources as all the resources which are developed and used by teachers (and pupils) in their interaction with mathematics in/for teaching and learning, inside and out side the classroom" (Pepin, Gueudet & Trouche 2013 p.929)

1 commentaire:

  1. Adler (2000) proposes to consider as e resource « anything likely to re-source » the teacher’s practice ; we retain here a similar meaning of resources, encompassing materials and also all elements intervening « upstream » of teaching (e.g. emails with teachers, websites consulted, students’ work). (Gueudet, Pepin, & Trouche 2013, p.1003).
    Gueudet, G., Pepin, B., & Trouche, L. (2013). Collective work with resources : an essential dimension for teacher documentation. ZDM, The International Journal on Mathematics Education 45(7), 1003-1016.
    Référence d’appui : Adler, J. (2000). Conceptualising resources as a theme for teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 3, 205–224

    RépondreSupprimer