Mises à jour
nouveaux termes :
déconstruction dimensionnelle ; espace de travail de la géométrie ; espace de travail géométrique ; espace de travail géométrique de référence ; espace de travail géométrique personnel ; espace de travail mathématique ; espace de travail mathématique de référence ; espace de travail mathématique idoine ; espace de travail mathématique personnel ; transposition informatique ; valeur épistémique ; visualisation iconique; visualisation non iconique
A new page has been created dedicated to terms and expressions of research on learning and teaching mathematical proof [here]. This page is a working document of the Research Gate group "Proof in Mathematics Education: Reflection and Institutionalization". The first terms are :
Base argument; Classroom community; Empirical argument; Ensuing argument; Level of mathematical rigor; Proof; Proof threshold.

Les contributions sont bienvenues soit sous la forme de commentaires à la suite des définitions, soit sous la forme de nouvelles définitions (voir l'encadré ci-contre).

Contributions are welcome either as comments to the posts or as suugestion (see the frame on the right hand side).
[Draft of the English version]

Las contribuciones son bienvenidas, ya sea como comentarios siguientes definiciones, ya sea como nuevas definiciones (ver cuadro aquí-contra).

Nicolas Balacheff, CNRS, LIG Grenoble


Système documentaire

"Les documents développés par le professeur, au fil de ses genèses documentaires, constituent un système structuré [le système documentaire]. La structure de ce système documentaire suit celle de l'activité professionnelle du professeur." (Gueudet et Vandebrouck 2011 p.279)

1 commentaire:

  1. Within the framework of the instrumental approach, Rabardel & Bourmaud (2003) consider systems of instruments, whose structure depends on the structure of the subject’s professional activity. […] Drawing on this conceptualization, we consider that the documents of a teacher are articulated in a structured documentation system. (Gueudet & Trouche 2012, p. 27)
    Gueudet, G., & Trouche, L. (2012). Teachers’ work with resources : documentational geneses and professional geneses, in Gueudet, G., Pepin, B., & Trouche, L (Eds.), From text to ’lived resources’ : curriculum material and mathematics teacher development, (pp. 23- 41). New York : Springer.
    Reference d'appui:Rabardel, P., & Bourmaud, G. (2003). From computer to instrument system: a developmental perspective. In P. Rabardel & Y. Waern (eds.), Special Issue “From Computer Artifact to Mediated Activity”, Part 1: Organisational Issues, Interacting With Computers 15(5), 665–691